zondag 24 januari 2010

Cirkel van Invloed en Betrokkenheid

Stephen Covey heeft ooit de cirkel van invloed en betrokkenheid geïntroduceerd. Ik gebruik deze veel in de Mindfulnesstraining met name als het gaat om de doe mode.
In het NRC van zaterdag 23 januari staat een mooi artikel van Piet Depuydt waarin hij wijnboer Jaap Rennes interviewt. Deze zegt op een bepaald moment

Een wijnboer kent geen stress...
Wijn maken gebeurt in een cyclus van 24 uren en gespreid over vier seizoenen. Je kunt die cyclus niet forceren en dat geeft rust. Mijn grote baas is de natuur. Ik kan er kwaad op zijn of niet, het maakt niets uit. Ik heb er niets over te zeggen. Vroeger scheurde ik in mijn snelle jaguar over de weg en voor me reed dan een boer op zijn tractor. 'Dit schiet niet op', dacht Ik. `Een boer met een tractor op de openbare weg. Zoiets moest verbo¬den worden.' Ik toeterde ais een gek. En dan zag ik hoe die boer traag uit zijn zetel naar buiten leunde en me met de arm op en neer wiegend aanmaande kalm te blijven. Ik werd nog kwader. Nu rijd ik met mijn eigen tractor op de openbare weg en de eerste keer dat ik een luid toeterende, dikke BMW achter me aan hoorde rij¬den, leunde ik naar buiten en gaf hem hetzelfde teken."

Een pracht boorbeeld van de cirkel van invloed en betrokkenheid. Heb jij ook zulke voorbeelden, misschien uit je eigen leven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten