zondag 4 oktober 2009

Laat jíj je leiden door je doel of door hetgeen je onderweg tegenkomt? Vraag van Yvette Roberts

Wat zorgt ervoor dat het water van de rivier in de zee terecht komt, de bedding of het water? Het water is gericht op zijn reis van de bron naar de zee. De bedding is de plek waar het water op dat moment is, het is ook de plek waar het water voortdurend doorheen stroomt. De bedding is daar en gaat nergens heen, het vormt wel een baan voor het water. Op zijn reis zal het water voortdurend kennis maken met de verschillende kwaliteiten van de bedding. Aan de oorsprong zal dit kabbelend zijn, het is nog maar een kleine stroom. Verderop wanneer er andere stroompjes bijgekomen zijn zal het misschien door het verval van de bedding snel stromen en wanneer er ook nog rotsblokken in de bedding liggen zal het ook turbulent stromen. Later aan de monding stroomt het langzaam. Misschien moe, misschien zich aan het voorbereiden voor de vermenging met het zeewater. Gedurende deze hele reis bestaat er voor het water en de bedding slechts het hier en nu. Beiden zijn verbonden met elkaar, beiden kunnen niet bestaan zonder de ander. Er is niet meer dan wat er is. Soms rustig, soms onstuimig.

Het leven is vergelijkbaar met het water en de bedding. Soms rustig, soms onstuimig. Er is echter een groot verschil. De bestuurder van de boot, het vlot, de boomstam. Soms zijn we (bestuurders) alleen maar gefocust op het bereiken van de monding op het samenkomen met de zee en zien we niet meer wat er allemaal gebeurt op de weg daar naar toe. Soms hebben we het gevoel dat we niet vooruit komen of dat we moeten vechten met de vele rotsblokken en bomstammen in de bedding. Soms, vaak zijn we helemaal niet bezig met alleen maar meedrijven op de stroom en af en toe bijsturen in vertrouwen dat we aan zullen komen waar we aan moeten komen.

Waar ben ik op gefocust. Ik richt mij op het doel er op vertrouwend dat ik daar aan zal komen. Ik laat elk idee over hoe dat er concreet uitziet los, ik weet dat ik het zal herkennen wanneer ik aankom. En ondertussen focus ik mij op wat ik in het hier en nu tegenkom. Dit zijn allemaal momenten die mij helpen om uiteindelijk te kunnen versmelten met het gestelde doel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten