dinsdag 25 augustus 2009

De dag na de vakantie

Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden die vakantie. Terwijl het slechts een paar dagen zijn. Terug van een week Mindfulness: meditatie, yoga, body scan, vegetarisch eten, zuivere lucht van de Ardennen en er hoefde niets.
Terug thuis mij voorgenomen om dit ritme en de goede voornemens vast te blijven houden en dan blijkt na een paar dagen dat dit een bron van stress wordt. Het lichaam, wat zijn omgeving herkend, wil terug naar oude patronen. Je familie, vrienden, kennissen beginnen weer aandacht te vragen. Het werk begint zich weer op te dringen of heeft zich al opgedrongen. En plotseling bespeur je zoiets bij jezelf als ontwenningsverschijnselen: stress, onrust, verlangen naar en glas alcohol, een televisieprogramma wat je weer wil zien, dingen die perse moeten gebeuren liefst nu - terugvalverschijnselen. Lichaam en geest (ego) willen weer terug naar de oude situatie. Liever ongezond en gestrest dan doorgaan met de nieuwe voornemens. Lijkt wel Nieuwjaar.

Wat dan? En hier komen de Mindfulnesstechieken om de hoek:
- stilstaan bij het feit dat we een keus hebben,
- bezinnen op de oude vertrouwde (deels ongewenste) situatie,
- bezinnen op de gewenste situatie,
- aandacht schenken aan de onlustgevoelens – ze weg laten smelten
- iets meer oefeningen doen. Niet die extra lange, maar die kleine van een paar minuten: ademruimte, 3 minuten ademhaling, 2 minuten yoga, etc.,
- en vast blijven houden aan je voornemens.

Wat zijn jouw ervaringen – de dag na de vakantie? Hoe ga jij er mee om?

2 opmerkingen:

  1. Na 3 maanden wonen en werken in Griekenland, kan ik weer moeilijk wennen in Nederland. Alles gaat in Nederland zo snel, er moet zoveel. Ik loop dan nog veel langzamer dan de andere mensen. Ik kijk nog met verwondering rond. Langzaamaan voel ik de Hollandse drukte weer bezit van mij nemen, dat duurt een paar weken. Mijn aandacht verslapt en ik grijp haar telkens weer terug. Ik leer het steeds een beetje beter, door de tips die jij ook beschrijft veelvuldig toe te passen. Heel vaak op een dag even stilstaan en beseffen waar ik nu ben, hoe ik me nu voel, kijken, luisteren,bewust kiezen. En dan vertrek ik weer voor even naar Griekenland waar ik me op mijn berg, vlak aan zee meteen weer verbonden voel met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hannie Verduin-Jansen13 september 2009 om 01:13

    Hoe herkenbaar zeg.
    Inderdaad ook ik geheel onverwachts terecht gekomen in een omgeving van rust stilte en mezelf.Ik ben verandert al door een week Mindfulness.De thuisbasis niet natuurlijk.Wil het zo graag vasthouden,lukt nog niet erg.Zo af en toe even stilstaan en niets moeten, denken aan..... wat doe je nu?En hoe doe je dat.Ja ik kijk uit naar de volgende 8 weken zodat het beetje wat ik er van opgestoken heb meer wortels kan krijgen in vaste grond.Drukkend die stad dat zeker.En ik weet zeker ik hou vol,want iets wat mij gevonden heeft,zonder zelf ernaar gezocht te hebben is het mooiste wat mij in lange tijd is overkomen.

    BeantwoordenVerwijderen