zaterdag 19 september 2009

Het meertje en de zee - effecten van Mindfulness

Wat levert Mindfulness nu op? Er zijn al veel onderzoeken gedaan die de kwantitatieve en kwalitatieve resultaten van Mindfulness aantonen (zie www.mindfulness.in). De deelnemers zelf komen, aan het eind van de training, met enthousiaste verhalen over wat Mindfulness ze opgeleverd heeft. En dan? Onderzoek heeft aangetoond dat een zeer groot percentage blijft mediteren, maar nu concreet.

Wat zijn voor mij de ervaringen? Ik zou mijn ervaringen en resultaten van mijn 8 wekenprogramma willen beschrijven als een meertje. Er is beweging ontstaan, de begroeiing in en om het water is veranderd en rijker geworden, de visstand is toegenomen en het is aangenaam vertoeven rondom de vijver.
En nu, zoveel later, zou ik het omschrijven als een zee. Het verschil tussen het meertje en de zee is dat er in een zee stromingen zijn, er is een continue beweging, er zijn externe invloeden die meespelen. Mindfulness blijven beoefenen is als het veranderen van het meer in de zee. In deze zee, jouw zee, blijven inzichten komen, emoties op situaties veranderen, er ontstaan andere reacties. En dit gebeurt vanzelf. Het is de motor van opmerkzaamheid, aandacht geven en mild oordelen die de beweging in stand houdt.

Al de deelnemers hebben de ervaring van het meertje gedeeld met elkaar. Ga dan ook de volgende stap en laat het zich ontwikkelen tot een meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten